Spoločnosť DHL pravidelne vydáva štúdiu Logistics Trend Radar (radar logistických trendov) ako kľúčový nástroj pre komunitu globálnej logistiky.
Za posledné dva roky sa pri návšteve inovačných centier spoločnosti DHL podelilo o svoje pohľady na budúcnosť v tomto odvetví viac než 20 000 odborníkov pracujúcich v oblasti logistiky a technológií.
Bonn – V piatom vydaní Logistics Trend Radar-u, spoločnosť DHL opäť odhalila 29 kľúčových trendov, ktoré ovplyvnia logistický priemysel v nasledujúcich rokoch. Report je výsledkom rozsiahlej analýzy makro a mikro trendov, ako aj poznatkov pochádzajúcich od veľkej siete partnerov vrátane výskumných ústavov, technologických hráčov, startupov a zákazníkov.
„Pre nás ako odborníkov na logistiku je dôležité predvídať budúce výzvy a mať víziu o možných riešeniach, aby sme mohli našim zákazníkom čo najlepšie poradiť. Mega trendy, s ktorými sa budeme i naďalej zaoberať, nie sú pre nás neznáme: nové technológie, rastúci elektronický obchod a udržateľnosť,“ povedala Katja Busch, obchodná riaditeľka spoločnosti DHL. „Niektoré oblasti sa však budú vyvíjať rýchlejšie, ako ostatné, takže je potrebné pochopiť trendy, ktoré nimi hýbu a ich vplyv na logistiku – v neposlednom rade z dôvodu vplyvu COVID-19 na globálny obchod a celkovú pracovnú silu. Ako svetový líder v logistike máme poznatky a odborné skúsenosti, vďaka ktorým dokážeme danú situáciu vyhodnotiť správne.“
Za posledné dva roky sa pri návšteve inovačných centier spoločnosti DHL podelilo o svoje pohľady na budúcnosť v tomto odvetví viac než 20 000 odborníkov pracujúcich v oblasti logistiky a technológií. Zistenia sú skonsolidované a premietnuté v štúdii Logistics Trend Radar, ktorá funguje ako dynamický a strategický nástroj prognózy, ktorý sleduje vývoj trendov zaznamenaných v minulých vydaniach a pri každej ďalšej aktualizácii identifikuje súčasné a budúce trendy.
"Ďalšou veľkou výzvou bude v budúcnosti vyškolenie logistickej pracovnej sily a zvyšovanie kvalifikácie v technologicky čoraz sofistikovanejších operáciách. Toto sa v nasledujúcich rokoch dostane do centra strategických programov v organizáciách dodávateľského reťazca,“ povedal Matthias Heutger, Senior Viceprezident, globálny riaditeľ pre inovácie a komerčný rozvoj v spoločnosti DHL. „Logistics Trend Radar slúži ako seizmograf pre budúce trendy. Na základe údajov z posledných siedmich rokov, môžeme robiť dlhodobejšie predpovede, a tým poskytnúť podporu našim partnerom a zákazníkom pri vytváraní strategických plánov pre ich podnikanie, ako aj štruktúrovať tieto informácie a byť katalyzátorom ďalších popredných výskumov a inovácií. V aktuálnom vydaní už môžeme vidieť, že vplyv COVID-19 urýchľuje trendy, ktoré už aj tak boli rozbehnuté v plnom prúde – analýza veľkých dát, robotika a automatizácia, a IoT. Všetky tieto sú založené na neustálom pokroku vývoja umelej inteligencie.“
Urýchlenie transformačných procesov
Piate vydanie Logistics Trend Radar-u naznačuje, že zažívame celkovú stabilizáciu trendov z posledných štyroch rokov. Avšak v súvislosti s tým, že logistický priemysel je aktuálne vystavený globálnej pandémii, urýchlili sa transformačné procesy. COVID-19 vo veľkej miere ovplyvňoval zmeny týkajúce sa nedávnych inovácií v oblasti logistiky, automatizácie a digitálnej práce a zrýchlil digitalizáciu odvetvia o roky. Naopak, mnohé trendy, ktoré sa pôvodne vnímali ako rušivé faktory majúce značný vplyv na fungovanie logistiky musia ešte naplniť svoj rušivý potenciál. Samo riadiace vozidlá a drony sú naďalej brzdené legislatívnymi a technickými výzvami, ako aj obmedzeným prijatím v spoločenských kruhoch. Logistické trhy sa sústreďujú na niekoľkých popredných platformách a etablovaní prepravcovia vstupujú do hry so svojimi vlastnými digitálnymi ponukami podchytenými robustnými globálnymi logistickými sieťami. Od cloud computingu po kolaboratívnu robotiku, analýzu veľkých dát, umelú inteligenciu a Internet Vecí, logistickí odborníci musia nájsť rozumné využitie týchto početných nových technológií na trhu.
Modernizácia všetkých kontaktných bodov dodávateľských reťazcov, počnúc elegantným digitálnym riešením pre zákazníka, cez prepravu a dodanie do koncového bodu je novou nevyhnutnosťou pre dlhodobý úspech. Tí, ktorí si najrýchlejšie osvoja a rozmiestnia nové technológie vrátane zlepšenia kvalifikácie pracovnej sily, budú mať na trhu konkurenčnú výhodu.
Rast elektronického obchodu i naďalej napreduje čo sa týka programov v oblasti inovácií a udržateľnosti
Odvetvie elektronického obchodu i naďalej rýchlo rastie, napriek tomu však stále predstavuje iba zlomok spotrebiteľských výdavkov v rámci maloobchodu. Očakáva sa, že elektronický obchod medzi spoločnosťami bude rásť podobne rýchlo a prevýši spotrebiteľský trh o trojnásobok. Pandémia koronavírusu neslúžila iba na urýchlenie rastu elektronického obchodu a inovačných programov dodávateľských reťazcov. Kľúčové kroky k rozšíreniu a prijatiu nových technológií akým je napríklad inteligentná fyzická automatizácia, nástroje dohľadu založené na IoT a prediktívne schopnosti umelej inteligencie nakoniec určia hranicu schopnosti splniť zvýšené požiadavky zákazníkov a zabezpečiť v budúcnosti vedúce pozície v rámci odvetví priemyslu.
Keďže vlády, mestá a poskytovatelia riešení sa zaviazali znižovať emisie CO2 a odpad, udržateľnosť je dnes pre logistický priemysel nevyhnutnosťou. Keďže sa zvyšuje dopyt po udržateľných riešeniach a znižovaní množstva odpadu, využití nových pohonných techník a optimalizácii zariadení, tieto výzvy sú tiež v popredí programov dodávateľských reťazcov. Aktuálne existuje vo viac ako 90 štátoch zákaz jednorazového použitia plastov a objemných obalov, ktoré majú za následok až do 40 percent prázdneho priestoru obalov, takže je nevyhnutné si znovu premyslieť problematiku obalov. Trvalo udržateľná logistika – optimalizácia procesov, materiálov, nových pohonných techník a inteligentných zariadení – poskytuje obrovský potenciál pre ekologizáciu logistiky. Inteligentná kontajnerizácia v doprave bude tiež dôležitým aspektom pri vývoji ekologických spôsobov pre doručovanie v preľudnených mestách.
Logistics Trend Radar je spoločnosťou DHL pravidelne vydávaný ako kľúčový nástroj pre globálnu logistickú komunitu. Ako v spoločnosti DHL, tak i v priemysle sa stal uznávaným štandardom pre stratégiu a inovácie, ako aj kľúčovým nástrojom na formovanie smerovania konkrétnych trendov – naposledy išlo o balenia, 5G, robotiku a technológiu digitálne dvojča.
Piate vydanie DHL Logistics Trend Radar-u, vrátane podrobných informácií a projektov, je k dispozícií na bezplatné stiahnutie na stránke www.dhl.com/trendradar